Subscriu-te al newsletter

EULÀLIA VALLDOSERA

INSTAL·LACIONS X2019

Eulàlia Valldosera va néixer a Vilafranca del Penedès el 1963.
Els seus dispositius són una dissolució entre art i vida que expandeix en sèries fotogràfiques i vídeos, en dibuixos i relats, i en sessions de ‘Dibuix i energia’. A través d’ells ‘desperta la llavor creadora’ d’un ampli espectre de persones sota el lema “la mística activista’, on es desvincula de la pràctica artística del mercat per lliurar eines a la comunitat i afrontar el canvi de paradigma que estem vivint.

En les seves instal·lacions i performances es focalitza l’atenció a allò   desapercebut, a allò que rebutgem del dia a dia, als espais intermedis, als bastidors de l’ésser que busca unir els seus fragments en una narració que doni sentit i emoció el lloc que ocupa en la trama fosca del teixit col·lectiu. Amb llum i imatges crea fils entre nosaltres i les nostres pertinences, anima els objectes i converteix els altres en les nostres pròpies projeccions, en ombres que donen forma a certs arquetips que sostenen una història il·lusòria.

Ha participat en biennals de tot el món: Kwang-ju, Istanbul, Johannesburg, Santa Fe, Manifesta, Yokohama o la Biennal de l’image de París, Venècia…

Va rebre el Premi Nacional d’Arts Plàstiques de la Generalitat de Catalunya (2002) per l’exposició amb més afluència de públic que va tenir lloc a la Fundació Tàpies i amb una retrospectiva al Museu Reina Sofia (2009).

DEPENDENCIA MÚTUA 

Dins del  Festival Ex Abrupto podrem veure el video performance que va realitzar l’any 2009 a Nàpols, Dependència Mútua.
L’artista va demanar a la treballadora domèstica de la seva galerista napolitana que actués com  el seu àlter ego. Liuba, d’origen ucraïnès com moltes de les noies que netegen les cases de la classe adinerada del Sud d’Itàlia, es disposa a netejar una estàtua de l’Emperador Claudi custodiada al Museu Arqueològic Napolitano. La superba figura masculina en la seva postura de domini se sotmet als gestos mecànics d’algú sense veu. A mesura que avança l’acció els fantasmes de la libido femenina afloren gràcies a l’agosarat tractament lumínic i  llenguatge fílmic que l’artista sotmet a una acció tan anodina.

eulaliavalldosera.com